JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO CIĄŻY



jak przygotować się do ciąży


Ciąża i macierzyństwo wiążą się z ogromną zmianą w naszym życiu. Coraz więcej kobiet ma problem z wybraniem odpowiedniego momentu na założenie rodziny. Najpierw chcemy się "wyszaleć", zobaczyć kawałek świata, zdobyć dobrą pracę i mieć poczucie bezpieczeństwa finansowego. Jednak im dłużej zwlekamy, tym trudniej jest podjąć decyzję i stwierdzić, że to właśnie teraz jest ta właściwa pora. Dlatego czasem warto wyłączyć racjonalne myślenie, przestać rozważać kolejne za i przeciw, i po prostu wziąć się do roboty. Do ciąży trzeba się jednak odpowiednio przygotować. Pozwoli to nam skrócić czas starania się o potomka oraz ograniczy ryzyko niemiłych niespodzianek czy problemów zdrowotnych. "Stan błogosławiony" jest ogromnym obciążeniem dla naszego organizmu, dlatego jeśli wystarczająco wcześnie podejmiemy właściwe kroki, zapewnimy naszej fasolce odpowiednie warunki do rozwoju, a także lepiej zniesiemy ciążę i szybciej wrócimy do dobrej formy po porodzie. Wszelkie przygotowania i zmiany trybu życia najlepiej jest rozpocząć minimum 3 miesiące przed planowanym terminem poczęcia dziecka. Jest to wystarczająco długi czas, aby uzupełnić niedobory witamin i minerałów, pozbyć się toksyn z naszego organizmu oraz poprawić kondycję fizyczną, co bezpośrednio wpływa na płodność.


PO PIERWSZE.....

Pierwszym krokiem przed planowaną ciążą powinna być wizyta u ginekologa i wykonanie badania cytologicznego oraz usg narządów rodnych. Pozwoli to wykryć wszelkie nadżerki, stany zapalne czy nieprawidłowości w budowie narządów rodnych, które mogą utrudnić lub nawet uniemożliwić zajście w ciążę.

PO DRUGIE.....

Wykonaj niezbędne badania. Większość prywatnych przychodni ma w swojej ofercie pakiety badań dla kobiet planujących ciążę. Są one pomocne w ocenie ogólnego stanu zdrowia, a także zmniejszają ryzyko poronienia oraz zwiększają szansę na urodzenie zdrowego dziecka. Wykryte przed planowaną ciążą zakażenia wirusowe czy brak odporności na niektóre choroby umożliwiają przeprowadzenie leczenia oraz wykonanie niezbędnych szczepień bez negatywnego wpływu na rozwijający się już płód.

O tym jak ważne są takie badania przekonałam się osobiście, gdyż pomogły mi one wykryć chorobę Hashimoto, o której nie miałam wcześniej pojęcia. W efekcie w ciągu 8 tygodni udało mi się wyregulować tarczycę i uzyskać zgodę lekarza na podjęcie próby poczęcia dziecka. Według opinii endokrynologa, gdybym nie przeprowadziła badań i nie podjęła leczenia, to mając tak złe wyniki albo nie mogłabym zajść w ciążę albo poroniłabym w 7 tygodniu. Dlatego zachęcam wszystkie dziewczyny planujące dzidziusia do gruntownego sprawdzenia stanu swojego organizmu.

Pakiet dla kobiet planujących ciążę oprócz zbadania poziomu hormonów tarczycy obejmuje także badanie moczu, morfologię krwi, OB, poziom glukozy i elektrolitów,  lipidogram, próby wątrobowe, poziom mocznika, żelaza, wapnia, magnezu, poziom prolaktyny, obecność przeciwciał HBs i HCV, odporność na toksoplazmozę, różyczkę, cytomegalię, a także obecność przeciwciał IgG i IgM. Koszt całego pakietu wynosi około 200-300 zł, jednak czasami można trafić na jakąś promocję ( ja w Laboratorium Diagnostyka zapłaciłam 99 zł ).

PO TRZECIE.....

Odwiedź stomatologa i zadbaj o stan swojego uzębienia i dziąseł. Próchnica oraz stan zapalny dziąseł może być przyczyną zakażenia w ciąży i doprowadzić do powikłań lub przedwczesnego porodu. 

PO CZWARTE.....

Na 3 miesiące przed planowaną ciążą zacznij zażywać kwas foliowy lub po konsultacji z ginekologiem inne preparaty witaminowe. Niedobór kwasu foliowego może spowodować bardzo poważne wady rozwojowe u dziecka jak np. wodogłowie, rozszczep kręgosłupa lub przepuklinę oponowo-rdzeniową. Dziennie należy zażywać 4 mg kwasu foliowego w tabletce, nawet jeśli nasza dieta bogata jest w produkty go zawierające tj. szpinak, kapusta, sałata, brokuły, sok z pomarańczy, fasola, groszek, szparagi, ryż czy soczewica.

PO PIĄTE.....

Zacznij się zdrowo i racjonalnie odżywiać. Dziecko w łonie matki korzysta z zapasów zmagazynowanych w jej ciele, dlatego warto zadbać już wcześniej o systematyczne uzupełnianie niedoborów. Zrezygnuj z fastfoodów, słodyczy i diet odchudzających, przestaw się za to na warzywa, owoce, nabiał, pełnoziarniste pieczywo oraz ryby.

Dosyć duży wpływ na to jak szybko zajdziesz w ciążę ma też twoja waga. Zarówno nadwaga jak i niedowaga zmniejszają płodność oraz utrudniają poczęcie dziecka. Najlepszy dla zajścia w ciążę jest wskaźnik BMI pomiędzy 18 a 25. Przy niedowadze ( BMI poniżej 18 ) znacznie zwiększa się ryzyko niepłodności oraz wszelkich powikłań położniczych, zaś przy nadwadze ( BMI powyżej 25 ) zaburzeniu ulega proces owulacji, zaś nadmiar tkanki tłuszczowej wytwarza dodatkowy estrogen, co zakłóca gospodarkę hormonalną.

PO SZÓSTE.....

Przed planowaną ciążą zarówno ty jak i twój partner powinniście zrezygnować z używek. Nadmierne spożywanie alkoholu, palenie papierosów i picie dużej ilości kawy zmniejsza liczbę plemników oraz jakość nasienia u mężczyzny, a także zaburza procesy owulacji u kobiety.

PO SIÓDME.....

Podejmij umiarkowaną aktywność fizyczną, która jest nierozerwalną częścią zdrowego trybu życia. Zbyt duża aktywność lub zupełny jej brak nie wpływa korzystnie na zachodzenie w ciążę, dlatego zrezygnuj z uprawiania sportów ekstremalnych lub wysiłkowych na rzecz pływania, spacerów, jazdy na rowerze, jogi czy pilates. Regularne ćwiczenia poprawiają wydolność organizmu oraz wpływają na prawidłowe stężenie hormonów, dzięki czemu łatwiej jest zajść w ciążę i cieszyć się dobrą kondycją oraz samopoczuciem przez kolejnych 9 miesięcy.


Planując ciążę w miarę możliwości starałam się stosować do powyższych wskazówek. W efekcie udało się nam począć dziecko już w pierwszym cyklu owulacyjnym, a moja ciąża póki co przebiega bez żadnych komplikacji, niespodzianek czy problemów zdrowotnych. Dlatego zachęcam wszystkie dziewczyny do odpowiedniego przygotowania swojego organizmu na poczęcie dziecka oraz życzę szybkich sukcesów na tym polu :) Mam także nadzieję, że okres ciąży będzie dla Was równie cudowny i wyjątkowy jak jest dla mnie.
Dziękuję za odwiedziny. Każda wizyta i komentarz sprawiają mi wielką radość oraz motywują do dalszej pracy nad blogiem. W miarę możliwości staram się odpowiadać na komentarze oraz odwiedzać blogi osób, które zostawiły tu po sobie ślad.